Accepteert u het gebruik van cookies om een betere ervaring op onze website te garanderen?

Zie meer

Stayin' aliveDiscover the Collections

  • Tentoonstelling
18.02.2023-23.04.2023

Wat hebben, bijna een eeuw na elkaar, twee dandy's als Paul Valéry (1871-1945) en Yves Adrien (1951), die elkaars absolute tegenpolen zijn, met elkaar gemeen? Antwoord: Een gemeenschappelijke afkeer van het museum, dat zij beschouwen als een necropolis!

Wat de eerste betreft, schrijver, erudiet, duizendpoot en hét voorbeeld van de 'nationale intellectuele held' gedurende het interbellum, heeft het museum iets weg van een tempel, huiskamer, begraafplaats en school... "Alleen een beschaving die noch wellustig noch redelijk is, kan een dergelijkhuis van onsamenhangendheid bouwen. Een onbenoembare onzinnigheid ontstaat door deze bijeen geplaatste dode voorstellingen. Ze benijden elkaar en wedijveren om de blik waaraan ze hun bestaansrecht ontlenen." schreef hij in 1923 in “Het probleem met musea” [Le Problème des musées]. Voor de tweede, rockcriticus, schrijver, punk- en postpunktheoreticus, is de vraag onvermijdelijk: "Is ‘Museum’ niet het dodelijkste woord ter wereld? Ja, zeker." Kunst is hier dan slechts een lugubere aangelegenheid (NovöVisie. “Bekentenissen van het proefkonijn van de eeuw” [Les Confessions d’un cobaye du siècle], 1980).

Als tegenhanger van deze dodelijke opvattingen nodigt Stayin’ Alive. Discover the Collections uit om kennis te maken met de werken van de BPS22-collecties en zo hun vitaliteit en ‘krachtlijnen’ te ervaren. De tentoonstelling is opgezet als een reeks formele, verhalende of semantische kleine segmenten, en versterkt de relaties tussen de werken, waarvan sommige op elkaar reageren, verrijkt door hun coëxistentie, en die hun potentiële mogelijkheden ontwikkelen naargelang de voorgestelde verbanden. Samengesteld uit een veertigtal schilderijen, installaties, foto's, tekeningen en video's, uit de collecties van BPS22 die veelal nooit eerder zijn getoond, beschouwt Stayin’ Alive. Discover the Collections het museum als een essentiële plek om kunst te stimuleren en met zoveel mogelijk mensen te delen.

Met werken van Belgische en buitenlandse kunstenaars schetst de tentoonstelling zo een dynamisch en levendig portret van de collecties van BPS22, die zich concentreren op de meest actuele maatschappelijke vraagstukken. De titel Stayin’ Alive is ontleend aan de beroemde hit van de Bee Gees en verwijst naar de disco waar dansfeesten slechts dienen om verwarring en ontgoocheling voor een moment te kunnen vergeten. Achter de poëtische, dromerige, humoristische of magische aanblik van de werken worden altijd karakteristieke problemen van onze tijd behandeld: migratie, nieuwe spiritualiteit, identiteitsvragen, in het bijzonder gendergerelateerd, rassenvermenging, economische uitputting, milieucrisis... Een voorbeeld is Fake Protest Songs Karaoke van de Luxemburgse kunstenaar Filip Markiewicz.

____
Curator:
Pierre-Olivier Rollin
Tentoonstelling van 18.02 tot 23.04.2023
Vernissage op 17.02.202

Laden in uitvoering ...

Interview d'artiste

Kunstenaars

Carlos AIRES, Jacques CHARLIER, Chloé CLÉMENT, Arnaud COHEN, Jacqueline de JONG, Marcin DUDEK, Eric DUYCKAERTS, Mounir FATMI, Francis FEIDLER, Barbara Salomé FELGENHAUER, FELTEN-MASSINGER, Liam GILLICK, Filip MARKIEWICZ, Anita MOLINERO, Johan MUYLE, Aimé NTAKIYICA, Claude RUTAULT, Cindy SHERMAN, Dominique THIRION, VALFRET, Erik van LIESHOUT, Marie ZOLAMIAN.