OPTIMUM PARKTMdoor Entreprise d'Optimisation du Réel
- Tentoonstelling
- Performance
OPTIMUM PARKTM is een ontwerp van l'Entreprise d'Optimisation du Réel (Onderneming voor de Optimalisering van de Werkelijkheid) en nodigt uit tot het beleven van kunst via een interactief platform. Bezoekers worden verzocht om een aantal opdrachten uit te voeren. De moeilijkheid en ongepastheid van deze opdrachten en van de boodschappen nemen toe naarmate de performance vordert, waarbij de deelnemer verplicht wordt om zijn standpunt ten opzichte van het kunstwerk, de kunstenaar en de instelling bij te stellen. De performance is opgebouwd uit drie sequenties die staan voor de drie moeilijkheidsgraden en niveaus van betrokkenheid van de bezoekers.
OPTIMUM PARKTM werd geprogrammeerd voor de aanvang van de werken in BPS22, en het systeem stond opgesteld op het podium in de grote hal. Elke deelnemer werd opgeroepen door het Systeem om over te gaan tot een reeks opdrachten: vragenlijsten, enquêtes of eenvoudige videogames waarin een veelheid aan kennis werd vermengd (biologie, filosofie, astrofysica, ecologie, enz.), en waarvoor de nodige inventiviteit en reactiviteit vereist waren, een "schiet"station, een "dark room noise", "vernietiging",... Stuk voor stuk ervaringen die leidden tot een totaalexperiment waarvan de afloop geheel afhing van de mate waarin de deelnemer zich engageerde en de manier waarop hij is ingegaan op de opdrachten van het Systeem.
Een ontwerp van l'Entreprise d'Optimisation du Réel (Sébastien Lacomblez, Sébastien Biset, Emmanuel Pire, Leslie Mannès, Antoine Boute)