Accepteert u het gebruik van cookies om een betere ervaring op onze website te garanderen?

Zie meer

Geopend van donderdag tot zondag tijdens deze schoolvakanties- Boek uw ticket >

Zie meer

Jean-François OctaveUne Vie (ne rien oublier)

  • Work in progress
  • Résidence virtuelle
27.05.2022-30.12.2024

Een nieuwe residentie bij het BPS22: de "virtuele residentie" van Jean-François Octave, op de website van het museum! JFO is al tientallen jaren de onvermoeibare auteur van fanzines, dagboeken en andere elektronische diaries, waarbij hij verschillende invloeden en technieken combineert. JFO vestigt zich nu op de website van het museum om er zijn archieven en lopende werken onder te brengen.

Voor Jean-François Octave is het leven een permanent repertoire waaruit je kunt putten in plaats van je uit te putten, waarin je de dingen kunt grijpen in plaats van je te laten afleiden door hun verloop. JFO bundelt zijn dagelijkse kronieken in zijn dagboeken uit zijn adolescentie (begin jaren '70), in kleine notitieboekjes met spiralen en in notitieboeken van groter formaat, waarin hij teksten en beelden bij elkaar brengt (schilderijen, tekeningen, foto's, collages, enz.) en waarin de letters zelf ook en vooral tekeningen zijn.

Sindsdien (sinds begin jaren 2000) vullen digitale tekeningen en teksten de virtuele pagina's van een elektronisch diary, met een wekelijkse publicatie. Met meer dan 5.000 pagina's in meer dan 700 uitgaven tot nu toe, een onnoemelijk groot aantal

keren van vallen en opstaan en enkele gigabytes geheugen, hergebruikt dit persoonlijk dagboek, door ze met elkaar in verband te brengen, de oude werken en terugkerende bekommernissen van de kunstenaar. Daniel Vander Gucht, professor in de sociologie aan de ULB en oprichter van de uitgeverij La Lettre volée, schrijft het volgende: "Tussen dagboeken, onthullingen over mensen, sociaal-politieke en poëtische beschouwingen, spint Jean-François Octave, een adept van het appropriationisme en een grote fan van Jean-Luc Godard, een verhaal dat op snapshots lijkt, op de grens van Pop Art, concept en literatuur. Hij vermengt fotografie, schilderkunst en andere technieken."

Als eeuwig kind van zijn tijd heeft hij altijd de (epi)fenomenen van het huidige moment gevolgd, wat ze ook mogen zijn. Punk versterkte één van zijn eerste intuïties: er bestaat geen hiërarchie tussen de dingen; alles kan de moeite waard zijn; alles kan het waard zijn om aandacht aan te schenken; alles kan het voorwerp zijn van associaties. Hij vermengt persoonlijke verhalen met de grote Geschiedenis; de meest banale clichés van de popcultuur met meesterwerken van de kunst; belangrijke personen uit alle tijdperken met anonieme mensen die hij ontmoette tijdens zijn trektochten over de hele wereld; persoonlijke emoties met abstracte reflecties; de Literatuur met alle para-literaturen; de grote Stijl met het gestandaardiseerde schrijven; enz.

Alle 700 nummers van het diary van JFO zijn nu beschikbaar op de website! En omdat de kunstenaar niet van plan is te stoppen, is hij uitgenodigd om in de virtuele residentie elke week een nieuw nummer van zijn elektronisch dagboek toe te voegen. Een uitgelezen kans om zijn voortdurend evoluerende werk te delen; of misschien is het in permanente revolutie.

Vind de laatste 60 nummers hieronder en alle dagboeken van Jean-François Octave door te klikken op deze link.

Artikel van Pierre-Olivier Rollin, directeur van het BPS22.

D803 - 240831-240906 : "D’ILLUSOIRES HISTOIRES BARBARES"

D802 - 240824-240831 : "PARFOIS JE SUIS TRÈS JAPONAIS"

D801 - 240820-240824 : "IPHIGÉNIE EN FAST FORWARD"

D800 - 240813-240820 : "GIVERNY /GIVENCHY"

D799 - 240805-240813 : "SOUDAIN SUFFOQUER" (D2&4)

D798 - 240727-240805 : "À LA RECHERCHE DES MOTS PERDUS"

D797 - 240719-240727 : "ÊTRE (LA SUITE)" (D2&4)

D796 - 240711-240719 : "COMBIEN DE PLAINTES DE VIOLS CONTRE DIEU?"

D795 - 240707-240711 : "LES ARBRES, C’EST POLITIQUE, ÉVIDEMMENT,"

D794 - 240701-240707 : "MAIS PARFOIS CE SERAIT BIEN D'ÊTRE UN(E), NON?"