Accepteert u het gebruik van cookies om een betere ervaring op onze website te garanderen?

Zie meer

Candice BreitzFebruari 2025

  • Tentoonstelling
01.02.2025-11.05.2025

Van februari tot mei verwelkomt het BPS22 Candice Breitz (Zuid-Afrika, 1972) voor haar eerste solotentoonstelling in België. De kunstenares is afkomstig uit Johannesburg en neemt met haar werken de hele ruimte van het museum in. Het thema van deze werken is de cult van beroemdheden en de alomtegenwoordigheid van de sociale media en systemen waarin de voorkeur wordt gegeven aan blanken. Dit zijn allemaal middelen die met elkaar wedijveren om onze aandacht.

Candice Breitz staat bekend om haar multichannel video-installaties en foto's. Ze werkt met de codes van de massacultuur om te benadrukken hoe ze onze perceptie van de werkelijkheid en onze empathie voor onze medemensen beïnvloeden. Aan de hand van collages, montages, fragmentatie en afleiding, waarbij ze ruimschoots put uit de visuele en auditieve 'popcultuur,' onderzoekt ze de manier waarop de media strategieën om onze aandacht te krijgen controleren en tegen elkaar uitspelen binnen de markt van de informatie, waarin beroemdheid een fetisj is en die teert op entertainment. Haar kunst roept zo de gevaren van desinformatie op in een tijdperk waarin onze verhalen door algoritmes gevormd worden, op het ritme van onze klikken en onze commentaren op de sociale netwerken, ver verwijderd van de dringende werkelijkheden van de wereld.

Vanaf haar eerste collages (Ghost series, 1994-96), waarin ze de raciale en genderstereotypes aan de kaak stelt, tot aan haar laatste installatie met 1001 hoesjes van videocassettes (Digest, 2019) via haar fresco over de strijd van een gemeenschap sekswerkers in Kaapstad (TLDR, 2017), geeft Candice Breitz haar werken een indringende inhoud, verankerd in haar Zuid-Afrikaanse wortels, die echter weerklank vindt in de hele wereld. Haar artistieke, gemeenschaps- en samenwerkingsproducties nemen deel aan hedendaagse politieke debatten (feminisme, de heerschappij van het blanke ras, het kapitalisme in de culturele industrie, desinformatie enzovoort) en bevragen het discours van de media. Wie heeft het recht om het woord te nemen in een omgeving waarin beroemdheid belangrijker is dan geleefde ervaring? Naar welke stemmen willen we luisteren in een wereld die verzadigd is met media? Brengt onze behoefte aan entertainment schade toe aan ons vermogen om aandacht te besteden? De werken die in de tentoonstelling van het BPS22 bijeen gebracht werden, tonen zo de belangrijke rol van het verhaal in de constructie van identiteiten en van de beleefde werkelijkheid aan, met tegelijkertijd de mogelijkheid van alternatieve realiteiten in de toekomst.

Biografie van de kunstenares

Candice Breitz werd geboren in 1972 in Johannesburg in Zuid-Afrika in de periode van de apartheid. Ze studeerde schone kunsten aan de universiteit van Witwatersrand en beslist daarna naar de Verenigde Staten te trekken om daar kunstgeschiedenis te studeren aan de Universiteit van Chicago en dan aan Columbia University in New York City, waar ze een doctoraat in de kunstgeschiedenis behaalt. Ze woont en werkt nu in Berlijn en gaf van 2007 tot 2024 les aan de Brunswick University of the Arts. Het werk van Candice Breitz is internationaal bekend, met vele tentoonstellingen zoals in Castello di Rivoli in Turijn en het Paleis van Tokyo in 2005, het Museum voor Schone Kunsten van San Francisco in 2009 en het Kunsthaus van Bregenz in 2010. In 2017 vertegenwoordigde Candice Breitz samen met Mohau Modisakeng Zuid-Afrika op de 57ste Biënnale van Venetië. In 2021 wordt haar werk getoond in de tentoonstelling I’m Your Man (A Portrait of Leonard Cohen) in het Contemporary Jewish Museum in San Francisco. In 2022 wordt haar werk getoond in een belangrijke tentoonstelling Never Ending Stories in de Stichting voor beeldende kunsten in Modena, met recente installaties zoals Love Story (2016) en Digest et Labor (2020).

De tentoonstelling loopt van 1 februari tot 11 mei 2025 in Charleroi (BE) in het BPS22 en is haar eerste solotentoonstelling in België.

Grande Halle en Salle Pierre Dupont
Curator
: Dorothée Duvivier
Tentoonstelling van 01.02 tot 11.05.2025
Vernissage op 30.01.2025 vanaf 19:00 uur