Accepteert u het gebruik van cookies om een betere ervaring op onze website te garanderen?

Zie meer

Barbara Salomé Felgenhauer in het Centre Bang

Nieuws

In het kader van een samenwerking tussen het BPS22 en CALQ (Conseil des Arts et des Lettres du Québec) zal de Belgische kunstenaar Barbara Salomé Felgenhauer van augustus tot en met november 2024 in residentie zijn van het Art now centre Bang in Saguenay (Quebec). De residente zet haar multidisciplinaire zoektocht en experimenten met de fundamentele mythen van onze beschaving voort.

Tijdens deze residentie werkt Barbara Salomé Felgenhauer verder aan een project voor een Laboratorium voor nieuwe mythologieën. Dit project, dat een multidisciplinaire zoektocht en experimenten met onze fundamentele mythen inhoudt, stelt onze verhalen in vraag, evenals de taal waarin ze worden verteld en hun invloed op de manier waarop wij als maatschappij leven.

Concreet werkt de kunstenaar aan een serie foto's getiteld Et si Bernadette avait rêvé l'obscur (Wat als Bernadette het duistere had gedroomd), die ze begon in België en nu verder zet in Quebec op zoek naar replica's van de grot van Notre-Dame van Lourdes. Ze experimenteert met nieuwe visuele vormen voor het Manifest van het Laboratorium voor nieuwe mythologieën.

In verband met het grondgebied gaat ze op zoek naar de etymologie van de naam van de Chicoutimi rivier, 'Saguenay'. Ze werd geconfronteerd met één van de mogelijke Franse vertalingen: “Jusque-là où l’eau est profonde”, waarbij de diepte van het water een soort indicator is, een obscure plek waarvan je niet weet wat er is. Voor de kunstenaar zijn deze obscure plekken een vruchtbare bodem voor creatie, een directe echo van de kracht-van-binnen waar Starhawk het over heeft in haar boek "Dreaming the Dark", dat zij sinds 2020 bij zich heeft.

Barbara Salomé Felgenhauer documenteert de rivier met foto's en duikt in de historische archieven van de streek. Ze richt zich op de symboliek van water als de oorspronkelijke bron van leven, een vector van het planetaire geheugen en een spirituele figuur. En meer specifiek op de Chicoutimi rivier als een organisme dat volledig is getemd door de hydro-elektrische industrie en al meer dan een eeuw kunstmatig wordt gecontroleerd.

Bekijk het werk van Barbara op haarwebsite en op haarInstagram account.

Artistieke benadering

Barbara Salomé Felgenhauer is een multidisciplinaire kunstenaar die werkt met fotografie, film, installaties en performances. Binnen haar eco-feministisch laboratorium ontwikkelt ze een veelzijdige artistieke en politieke werkwijze, in de overtuiging dat we de wereld op een andere manier moeten bewonen door ze op een andere manier te vertellen. In haar werk stelt haar multidisciplinaire zoektocht binnen de grenzen van geschiedenis, sociologie en filosofie door het prisma van gender, haar in staat om de verhalen te verankeren in nieuwe relaties met de wereld, doordrenkt met spiritualiteit. Hierin verkent ze de banden tussen het lichaam en de aarde. Ze maakt daarbij op vrije wijze gebruik van eco-feministische gedachten en praktijken en de neo-paganistische dimensies daarvan, in de vorm van performances, ontmoetingen of collectieve middelen.

Ik zie mijn artistieke praktijk als een voortdurende zoektocht. Vanuit een gevoel van machteloosheid tegenover de vernietiging van de aarde en het principe van overheersing waarop onze maatschappij is gebaseerd, is er het verlangen om verder te denken dan de scheiding tussen natuur en cultuur. Toen ik mijn relatie met de aarde in twijfel trok, besefte ik dat ik zowel van de aarde als van mijn eigen lichaam was losgekoppeld. In een poging te begrijpen waarom, begon ik een zoektocht doorheen gender-relaties, feminisme en ecologie. Ik ben geïnteresseerd in de oorsprong van machtsverhoudingen. In de eco-feministische beweging heb ik een relevante analogie gevonden tussen de vernietiging en uitbuiting van de natuur en genderspecifieke verhoudingen van overheersing. Hierdoor kan ik nadenken over de verschillende principes van onderdrukking in onze samenlevingen en over de huidige ecologische problemen.

Biografie

Barbara Salomé Felgenhauer studeerde fotografie aan het ESA Saint-Luc in Luik (2013) en aan het ENSAV La Cambre in Brussel, waar ze haar masterdiploma met grote onderscheiding behaalde en in 2022 de prijs van de Fondation Boghossian ontving. Haar werk is tentoongesteld in België (BPS22, Joods Museum van België, ISELP, Hangar Art Center, La Boverie, Galerie Satellite – BIP Liège, Pianofabriek, Fondation 312, Espace Vanderborght, Halles Saint-Géry, LAB-AN/Hôtel van Eetvelde, Ateliers Mommen), in Frankrijk (FRAC Franche-Comté, Voies Off des Rencontres Arles, Promenade photographique de Vendôme) en in Italië (L’Asilo Napoli). Haar foto's maken deel uit van de openbare collectie van de BPS22, urban.brussels en van de Arthotèque van de Provincie Luik.

Sinds 2016 is ze ook fotografe voor de Inventaris van het Roerend Erfgoed van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Als onderdeel van het jaar Art Nouveau 2023 creëerde ze het project Héritières in samenwerking met urban.brussels als artistiek directeur en fotograaf. Daarin ontwikkelt ze een meer hedendaagse en feministische visie op erfgoed. Van september 2023 tot en met juni 2024 werkte ze als socio-artistiek projectmanager bij het Centre Culturel de Liège - Les Chiroux en als manager bemiddeling en publieksparticipatie bij de Biennale de l'Image Possible in Luik. Sinds 2020 heeft ze een aantal workshops gegeven, met name aan de gespecialiseerde school Escalpade in Waver, het Centre Culturel de Huy, het ESP Maritime in Molenbeek en React By Design aan de Universiteit van Antwerpen. Ze studeert momenteel aan de UCL voor een gespecialiseerde master in genderstudies.

  • Bang noir
  • Calq noir